Lussekatter med fyll

Jeg simpelthen elsker lussekatter, og Luciadagen 13. Desember er kjedelig uten. Dessverre har lussekatter, på lik linje med hveteboller, en tendens til å bli tørre. Mange svensker (som naturligvis er eksperter på området) har derfor ofte fyll i lussekattene. Jeg skal derfor i år lage lussekatter med fyll. Det vanligste er å ha mandelfyll, men jeg er ikke ekstremt glad i mandelfyll og prøver meg heller på denne varianten fra ica.se sine sider. Fyllet består kun av smør, sukker og vanilje, noe som ikke vil overdøve safransmaken jeg er så glad i. Formen på bollene blir ikke tradisjonell, men smaken er viktigere enn formen.

Jeg har oversatt oppskriften til norsk og vil bruke kesam original der den svenskene bruker kesella/kvarg. Jeg bruker heller ikke fremgangsmåten beskrevet på de svenske sidene da jeg føler jeg lykkes bedre med denne fremgangsmåten beskrevet av Trines matblogg.

Ingredienser:

Bolledeig:

900-1000g hvetemel
150g sukker
1g safran
1/2ts salt
25-50g gjær
5dl melk
250g kesam
1 egg
150g smør

Fyll:

200g smør
150g sukker
4ts vaniljesukker

Støt safranen sammen med litt sukker i en morter. Ha dette og alle ingrediensene foruten smøret i en kjøkkenmaskin og elt med lav styrke i ca 10 minutter. Etter 10 minutter tilsetter du smøret i små terninger og elter videre i ca 10 minutter til alt smøret er inkorporert. I disse siste 10 minuttene øker du farten på kjøkkenmaskinen til rundt middels styrke. Hev deigen i 1-2 timer. For mer utførlig beskrivelse anbefaler jeg å gå inn på Trines matblogg.

Rør smør, sukker og vaniljesukker til du har en smidig masse. Kna den ferdig hevet deigen og del den i to. Kjevle hver del ut til en 60cm rektangulær leiv og ha på fyllet. Brett den ene enden inn mot midten og den andre enden over der igjen. Skjær hver leiv i ca 2cm remser som du snurrer og knutter knute på. Legg snurrene på stekebrett og etterhev disse i rundt 45minutter. Stek snurrene midt i ovnen ved 225 grader (over- og undervarme) i 10-12 minutter.

Nyt! :)

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Lussekatter med fyll

  1. Rita I

    Går ut fra at du kommer å går Lucia-tog hos meg jeg kjære:)

  2. mmm :-) høres knall godt ut og eg vet dette kan du vennen :-)

Legg igjen en kommentar

